Snart forsvinner BankID på mobil

BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app. Utfasingen skjer for å øke brukernes sikkerhet og for å legge til rette for framtidige ID-tjenester. Moderniseringen av BankID er i tråd med nye EU-retningslinjer og krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden.

 

Gradvis utfasing fra september

Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene, når BankID på mobil gradvis fases ut fra og med i høst. 

Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november. Vi anbefaler derfor å laste ned appen allerede nå.

Slik kommer du i gang med BankID-appen

  1. Last ned BankID-app for iPhone eller Android (Du må ha IOS11/Android 6 eller nyere).
  2. Aktiver appen med kodebrikke.
  3. Tillatt varslinger. Dersom du tillater varslinger blir det enklere å bruke BankID-appen.

 

Slik bruker du BankID-appen

  • Velg "BankID", ikke "BankID på mobil".
  • Velg "BankID-app" som metode.
  • Godkjenn varsel på telefonen.
  • Skriv inn BankID-passordet ditt. Snart vil det være mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Spørsmål og svar om BankID-app

Kan jeg fortsatt bruke BankID på mobil?

Alle med BankID på mobil vil oppleve at løsningen om kort tid vil slutte å fungere, men BankID-appen kan du ta i bruk nå. Dersom du mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, vil du ikke kunne aktivere BankID på mobil på nytt. Da må du velge app eller kodebrikke som alternativ.

Jeg får feilmelding ved aktivering av appen.

For å kunne aktivere appen, må du ha ordinær BankID fra banken din. Det er nemlig to ulike sertifikater knyttet til din BankID – et eget for BankID på mobil og et annet for ordinær BankID. Det er sistnevnte du trenger når du skal aktivere BankID-appen. Hvis den ordinære BankIDen din er utløpt, vil du nemlig få feilmelding når du prøver å aktivere appen.

Har du ikke et aktivt ordinært BankID-sertifikat, som vil være tilfellet for mange, må du bestille dette i banken. Det kan ta noe tid å få nytt BankID-sertifikat og passord, det er derfor viktig å gjøre dette i god tid.

Jeg har glemt BankID-passordet mitt

Har du glemt passordet, må du bestille nytt BankID-passord i banken før du laster ned appen.

Hvis du har både ordinær BankID og BankID på mobil så vil du kunne bruke BankID på mobil for å aktivere appen. Du vil også trenge ditt BankID-passord for å bruke appen. 

Hvorfor skjer det ingenting etter at jeg har fylt ut fødselsnummeret mitt?

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Du må åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.

Jeg har godkjent appen, men det skjer ingen ting?

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.

Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundesenteret vårt på tlf. 73810000.

Hva skjer om jeg får ny telefon?

Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Last ned BankID-appen på den nye telefonen din, og aktiver appen med BankID-appen på den gamle telefonen. Så er BankID-appen klar på ny telefon.

Kan jeg bare kaste kodebrikken nå?

Nei, du kan ikke kaste kodebrikken din. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra oss. Du må for eksempel ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Så ta vare på den - for din sikkerhet.

Er appen sikker å bruke?

Appen er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

BankID med både fysisk eller digital kodebrikke, oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Fordeler for deg

I løpet av høsten oppdateres BankID-appen, slik at du får en lynrask BankID-opplevelse der du logger inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode. Innloggingen vil kun ta ca 10 sekunder!

 

  • Raskere innlogging
  • Brukervennlig
  • Du slipper kodebrikken
  • Økt sikkerhet mot svindel