Trøbbel med BankID
Det er for tiden utfordringer med BankID!
BankID opplever nå en del tregheter og driftsproblemer etter at BankID byttet leverandør. Hovedprioriteten til Vipps som leverandør av BankID, er å stabilisere tjenestene så raskt som mulig, i tett samarbeid med driftsleverandør.
Dersom du opplever problemer, kan du prøve igjen senere eller benytte BankID på mobil.
Man kan holde seg oppdatert på når det er trøbbel her
Pass opp for svindel!
Vi ser også at noen utnytter treghetene til å forsøke svindel. Hvis du får en SMS eller e-post som sier at du må "sikre din BankID" eller noe deromkring, slett den! Dette er svindel. Du må aldri, selv ikke hvis det er "statsministeren" som er avsender av meldingen, oppgi koder og passord til BankID.
Spørsmål? Dette svarer BankID
Hva skal jeg gjøre hvis jeg får feilmelding eller BankID "henger"?
Får du feilmelding BID-20b0 eller 2031, er det ikke nødvendig å kontakte banken din. Forsøk heller flere ganger for å lykkes, eller bruk BankID på mobil hvis det haster eller hvis du ikke lykkes med app/brikke. Får du ikke tastet inn noe fordi BankID «henger», avbryt og forsøk igjen litt senere. For å unngå køen som oppstår midt på dagen, kan du logge på tidlig (før 9) eller sent (etter 19). På disse tidspunktene viser historikken at tjenestene fungerer som normalt.
Hvor lenge skal dette vare?
Alle tilgjengelige ressurser jobber nå med å komme til bunns i årsakene til at det oppstår problemer. BankID er en kompleks tjeneste med høy sikkerhet og strenge prosedyrer som må følges før man kan gjøre endringer. For å ivareta sikkerhet og prosedyrer vil det gjerne ta noe ekstra tid å finne og fikse feil enn i andre mindre komplekse løsninger.
Hvor mye brukes BankID?
BankID er hele Norges ID-løsning med 4,3 millioner brukere, hvorav 2,4 millioner har BankID på mobil. BankID er en elektronisk ID på høyt sikkerhetsnivå for sikker identifisering og signering på nett. BankID benyttes til alt fra nettbank til offentlige tjenester.
Så langt i år er det gjennomført 875 millioner BankID-innlogginger og -signeringer, mot 840 millioner året før. Det betyr at BankID brukes rundt 2,5 millioner ganger hver dag, og bruken av BankID øker år for år. Med bytte av leverandør har BankID-tjenestene fått en nødvendig oppgradering til en ny og moderne plattform som kan gi mer stabile tjenester også i fremtiden.
Hvordan oppleves problemene?
Når det er mange som logger inn med kodebrikke eller app, blir BankID tregere, og mange opplever at BankID «henger» uten at de får tastet inn noe som helst. Andre får tastet inn, men får feilmelding BID-20b0 eller 2031. Høytrafikk-perioden for BankID med brikke/app starter rundt kl. 9 og kan vare inntil ettermiddag/kveld rundt 19-tiden.
Hvorfor er det problemer, og når er de løst?
Det å flytte en kompleks og sikker tjeneste som BankID til ny leverandør er ikke mulig uten noen innkjøringsutfordringer og justeringer. Beklageligvis har utfordringene vært noe større enn ventet, og Vipps og leverandør har så langt ikke lykkes å finne feilen. Det jobbes nå intensivt, og med ekstra ressurser, for å gjøre de riktige justeringene som kan stabilisere tjenestene igjen.
Hvorfor er det problemer, BankID har fungert så bra før?
BankID har nylig skiftet driftsleverandør for å få en ny og moderne plattform som gjør at tjenestene skal være rustet for økt bruk og bedre stabilitet fremover. Selve overgangen og dagene etter flytting til nytt miljø gikk fint, men i desember har BankID med app/brikke hatt begrenset tilgjengelighet hver dag når trafikken blir høy. Det jobbes intensivt fra både Vipps og leverandør med ekstra ressurser på plass for å finne og fikse feilen. Dessverre har man ikke kommet frem til hva feilen er ennå. Sikkerheten i løsningen er svært viktig å ivareta. Derfor er det viktig å trå varsomt mens man justerer, slik at man ikke får følgefeil. Hovedfokus er å rette driftsutfordringene så fort som mulig. Som leverandør av BankID beklager vi at dette oppleves som frustrerende, og vi kan bare be om at dere som bruker BankID har litt tålmodighet frem til løsningen er fullstendig stabil igjen.
Har du trøbbel med din BankID?
Har din bankID blitt sperret? Har du mistet bankID-brikken din? Vi hjelper deg gjerne. Vi kan dessverre ikke gjøre noe med BankID sine problemer og ber om tålmodighet til de har fått fikset problemene som oppstår.
Er du klar for Black Friday?🛍️
Slik er du godt forberedt for en trygg og smart tilbudsfest!
BankID på mobil blir nå avviklet
Fra 1. september vil det ikke lengre være mulig å ta i bruk "BankID på mobil", eneste mulighet er BankID-appen eller kodebrikke.