Guide: Slik starter du et AS
Slik starter du et nytt aksjeselskap
Går du med en gründerdrøm i magen og drømmer om å starte et nytt aksjeselskap?
Vi har prøvd å lage en guide med steg-for-steg på hvordan du kan gå frem for å starte et nytt aksjeselskap.
Et aksjeselskap er et selskap med en bestemt mengde kapital fordelt på en eller flere andeler som kalles aksjer. Aksjonærene har ikke et personlig ansvar for selskapets forpliktelser og gjeld. Et aksjeselskap er regulert etter lovverket i aksjeloven.
Steg 1: Først må man stifte selskapet
Det er krav om at man må lage et stiftelsesdokument med vedtekter før man oppretter et aksjeselskap. Et slik stiftelsesdokument skal fortelle noe om hvem som er stifterne av selskapet og medlemmer i styret, antall aksjer og hvordan aksjene fordeler seg og hvilken verdi aksjene har. Vedtektene i stiftelsesdokumentet kan vi si at på mange måter er «selskapets interne retningslinjer».
Det kan være smart å opprette stiftelsesdokumentet i Altinn. Her fyller du inn informasjonen i deres skjema, og da er du sikret at alle lovpålagte krav er dekket. Når dokumentet er ferdigutfylt, kan alle de involverte signere elektronisk via Altinn. Når alle involverte og signaturberettigede har signert, kan du hente ut det ferdigstilte stiftelsesdokumentet med godkjente signaturer i innboksen i Altinn.
Gå til Altinn for opprettelse av stiftelsesdokumenter og vedtekter i Altinn
Steg 2: Bli bedriftskunde i Selbu Sparebank
For å søke om å bli bedriftskunde i Selbu Sparebank ønsker vi at du sender oss en søknad pr. e-post.
- Opprett en e-post markert med «Ny bedriftskunde» og krypter e-posten.
- Fyll ut kundeerklæringsskjemaet
Last ned kundeerklæringsskjemaet her - Skriv ut og signert kundeerklæringen. Sørg for at alle som er signaturberettiget har signert kundeerklæringsskjemaet.
- Last opp den utfylte og signerte kundeerklæringen i e-posten
- Legg ved det ferdigstilte stiftelsesdokumentet med godkjente signaturer og nødvendige vedtekter
- Send e-post til post@selbusparebank.no
Vi ønsker at alle som har fullmakter hos bedriften, registrerer seg som privatkunder i Selbu Sparebank. Dette kreves for å få tilgang til bedriftens nettbank pga. bankens systemer. Dette betyr ikke at man trenger å ha private kontoer, kort eller andre produkter hos oss.
En bedriftsrådgiver vil deretter snart ta kontakt med dere ang. deres søknad om å bli bedriftskunde.
Steg 3: Registrer ditt aksjeselskap i Brønnøysund
Etter du har blitt registrert som bedriftskunde i Selbu Sparebank og innbetalt aksjekapital på konto i banken. Vil du motta en bekreftelse fra banken på dette.
Da er det tid for å registrere ditt aksjeselskap i Brønnøysund.
Du registrerer ditt AS via Samordnet registermelding her
Også her kreves det at du legger ved det utfylte og signerte stiftelsesdokumentet, samt bekreftelsen fra Selbu Sparebank på at det er innbetalt aksjekapital.
Samordnet registermelding krever også at du legger inn organisasjonsnummeret til den som skal signere for at bekreftelsen er riktig. Her kan du legge inn Selbu Sparebanks organisasjonsnummer: 937 901 836
Steg 4: Vi klargjør ditt kundeforhold som bedriftskunde i Selbu Sparebank
Din bedriftsrådgiver i Selbu Sparebank innhenter ditt organisasjonsnummer fra Brønnøysundregistrene direkte. Deretter vil ditt kundeforhold i Selbu Sparebank bli klargjort med din konto, kort og bedriftsnettbank.
Drømmer du om å starte bedrift?
Vår bedriftsrådgiver Mona svarer gjerne på dine spørsmål.
Vanlig spørsmål og svar
Hva er et stiftelsesdokument og vedtekter?
Hvor starter jeg først?
Det aller første du må starte med er å lage stiftelsesdokumenter og vedtekter før du kan starte søknadsprosess i Selbu Sparebank. Dette gjør du i Altinn.
Hvor lang tid tar det før Brønnøysundregistrene får registrert mitt nye AS?
Dette kommer an på hvilken behandlingstid Brønnøysundregistrene har.
Hvordan skal aksjekapitalen betales inn på konto?
Juletreff for næringslivet 2024
Tradisjon tro inviterer Selbu Sparebank sine næringskunder til juletreff, 12. desember 2024.
Hva er employer branding, og hvorfor er det smart for din bedrift?
Konkurransen om de beste talentene blir stadig tøffere. Lær mer om hvorfor employer branding smart for din bedrift.