
Dette ønsker kundene av deg når de handler på nett
Forbrukernes vaner har endret seg drastisk etter to år med pandemi. Før pandemien valgte forbrukere å handle på nett for å spare penger og enklere sammenligne kostnaden på varer og tjenester enklere. Etter pandemien er situasjonen en helt annen.
I Nets sin undersøkelse «Norsk e-handel 2021» viser det at det er særlig tre grunner til at folk handler på nettet:
35% handler på nettet fordi det er praktisk og lettvint
Mange forbrukere har under pandemien sett at det er enklere i hverdagen å handle på nett, sammenlignet med å reise til en fysisk butikk.
Ved å enkelt klikke på annonser eller søke i Google etter varer og tjenester som er aktuelle, er lettere og kan gjøres fra overalt.
14% handler på nettet fordi det er større utvalg
På nettet kan man enkelt hoppe fra butikk til butikk, noe som gjør at det er enklere å se hvilke muligheter som finnes innen kategoriene.
Mange synes også det er mer oversiktlig å få sett hele utvalget til en butikk når man ser på internett, sammenlignet med om man går gjennom en fysisk butikk.
12% handler på nettet fordi det er lavere priser
Å sammenligne priser var hovedårsaken til at folk handlet på nettet før pandemien, og mange synes det er viktig fortsatt.
Det er enkelt å sammenligne ulike bedrifters varer og tjenester ved å klikke seg fra nettside til nettside. Nå finnes det også gode sammenligningstjenester som for eksempel Prisjakt.no.
Tall og informasjon er hentet fra Nets undersøkelse "Norsk e-handel 2021"

Slik kan du gjøre det enklere for kunden å handle varer og tjenester hos din bedrift
- Sørg for at din bedrifts produkt- eller tjenesteutvalg kommer godt frem gjennom ryddig nettside og fornuftig menystruktur
- Beskriv produktene godt med alle spesifikasjoner (utseende, materialer, farge, vekt o.l.)
- Ta bilder i kvalitet. Vis produktene dine fra flere vinkler, både nært og fra avstand.
- Ta i bruk betalt digital annonsering for å fremme dine produkter for potensielle kunder
- Tilby flere betalingsløsninger i nettbutikken din, for eksempel: Kort, Vipps, Faktura eller Delbetaling

8 grep bedriften din kan gjøre for å starte med bærekraft
Bærekraft trenger ikke være komplisert. Små grep kan gi store resultater for bedriften din.

Er du vår nye leder for bedriftsmarked?
Søknadsfrist: Snarest