Dette ønsker kundene av deg når de handler på nett

Forbrukernes vaner har endret seg drastisk etter to år med pandemi. Før pandemien valgte forbrukere å handle på nett for å spare penger og enklere sammenligne kostnaden på varer og tjenester enklere. Etter pandemien er situasjonen en helt annen.

I Nets sin undersøkelse «Norsk e-handel 2021» viser det at det er særlig tre grunner til at folk handler på nettet:

 

35% handler på nettet fordi det er praktisk og lettvint

Mange forbrukere har under pandemien sett at det er enklere i hverdagen å handle på nett, sammenlignet med å reise til en fysisk butikk. 
Ved å enkelt klikke på annonser eller søke i Google etter varer og tjenester som er aktuelle, er lettere og kan gjøres fra overalt. 

 

14% handler på nettet fordi det er større utvalg

På nettet kan man enkelt hoppe fra butikk til butikk, noe som gjør at det er enklere å se hvilke muligheter som finnes innen kategoriene. 
Mange synes også det er mer oversiktlig å få sett hele utvalget til en butikk når man ser på internett, sammenlignet med om man går gjennom en fysisk butikk.

 

12% handler på nettet fordi det er lavere priser

Å sammenligne priser var hovedårsaken til at folk handlet på nettet før pandemien, og mange synes det er viktig fortsatt.
Det er enkelt å sammenligne ulike bedrifters varer og tjenester ved å klikke seg fra nettside til nettside. Nå finnes det også gode sammenligningstjenester som for eksempel Prisjakt.no. 

 

Tall og informasjon er hentet fra Nets undersøkelse "Norsk e-handel 2021"

 

Slik kan du gjøre det enklere for kunden å handle varer og tjenester hos din bedrift

  • Sørg for at din bedrifts produkt- eller tjenesteutvalg kommer godt frem gjennom ryddig nettside og fornuftig menystruktur
  • Beskriv produktene godt med alle spesifikasjoner (utseende, materialer, farge, vekt o.l.)
  • Ta bilder i kvalitet. Vis produktene dine fra flere vinkler, både nært og fra avstand.
  • Ta i bruk betalt digital annonsering for å fremme dine produkter for potensielle kunder
  • Tilby flere betalingsløsninger i nettbutikken din, for eksempel: Kort, Vipps, Faktura eller Delbetaling