Ustabilitet hos LB Kredittkort
I perioden 12. - 23. mai utføres det en større oppgradering av LOKALBANK Kredittkort sine kredittkortsystemer.
I forbindelse med dette kommer du som kunde til å oppleve en del nedetid og ustabilitet i våre korttjenester i Mitt Kort-appen og når du logger inn på lbkredittkort.no.
Vi ber om forståelse og håper at oppussingen ikke skaper for mye bryderi for deg.
Les siste informasjon om LOKALBANK Kredittkort og deres oppgradering her
Hva skjer når?
18. mars
Til vanlig kan du velge å ha forfall på den månedlige fakturaen tilknyttet kredittkortet ditt den 5., 15. eller 25. i måneden.
Fra og med 18. mars er det dessverre ikke mulig å endre forfallsdato før oppdateringen av systemene er fullført.
12. mai
Disse tjenestene er utilgjengelig i perioden 12. - 23. mai
- Søknad om kredittkort er stengt
Ønsker du å søke om kredittkort må du vente med å søke til oppdateringen av systemene er utført. LB Kredittkort kan dessverre ikke behandle søknader manuelt og det finnes ingen papirskjema du kan fylle ut.
- Det er ikke mulig å øke kredittgrensen på kortet
I samme periode er det ikke mulig å søke om kredittøkning på kortet. Trenger du å øke grensen må du søke før utgangen av 11. mai eller etter 23. mai.
- Bestilling av nytt kort er utilgjengelig
Blir ditt nåværende kredittkort av en eller annen årsak sperret i perioden 12. - 22. mai vil ikke nytt kort bli bestilt før oppdateringen av kredittkortsystemene er utført. Det betyr i praksis at det kan ta noe lengre tid før du får tilgang til nytt digitalt kort og nytt kredittkort kommer i posten.
19. mai
Oppsigelser vil bli behandlet etter 23. mai
Velger du å avslutte kredittkortet ditt etter 18. mai vil ikke LB Kredittkort være i stand til å behandle oppsigelsen før systemene er oppdatert. Det betyr i praksis at det vil være noe lengere behandlingstid på oppsigelser enn vanlig.
20. - 22. mai: Hovedperiode for oppgraderingen, det meste skjer denne helgen
Dette er hovedperioden for oppgraderingen og i løpet av denne helgen vil følgende tjenester være utilgjengelige:
- Ingen kredittkortoversikt
Samtlige korttjenester ved pålogging på denne siden og i Mitt Kort-appen vil være utilgjengelige fra fredag 20. mai og ut helgen. Vi anbefaler at du logger deg inn på torsdag 19. mai og sjekker f. eks saldo, transaksjoner eller annet du behøver å vite før korttjenestene stenges.
- Ustabilitet i kortbruk
I grunnen skal samtlige kredittkort fungere normalt gjennom hele helgen, men noe ustabilitet i kortbruk kan skje etter kl. 18.00 den 20. mai. Opplever du at kredittkortet blir avvist, kan du gjøre et nytt forsøk. Blir flere forsøk avvist etter hverandre er det lurt å betale med et annet kort eller utsette kjøpet til over helgen.
Skal du på større arrangementer eller betale store innkjøp i forbindelse med reise eller annet, er det lurt å ta med deg flere kort.
- Registrering av kredittkort i apper og digitale lommebøker vil feile
Har du tenkt å legge inn kredittkortet ditt i Vipps er det lurt å gjøre det før utgangen av 18. eller 19. mai. Gjennom hele helgen (20. - 22. mai) vil registrering av kredittkortene i digitale lommebøker og apper feile. Dermed er det lurt å gjøre dette på forhånd eller vente til uka etter.
- Nedetid i søknadene på smålån
Behøver du å søke om smålån bør du gjøre det innen kl. 12.00 på fredag 20. mai, eller vente til over helgen. Etter kl. 12.00 den 20. mai vil søknaden stenges og forblir utilgjengelig til oppgraderingen av systemene er fullført.
23. mai: Nyheter og viktig informasjon etter at systemene er oppgradert
🛑 Dette må du huske:
- Korttjenester og søknader våkner til live igjen
Fra 23. mai vil både korttjenester og søknader legges ut igjen. Dette vil skje fortløpende i løpet av mandagen og de påfølgende dager og kan innebære at enkelte tjenester ikke kommer tilbake på plass før senere i uken. Du vil få god oversikt over hva som er tilgjengelig og ikke på denne siden.
- Husk å sette opp regionsperren og netthandelssperren på nytt
Har du hatt netthandelssperre eller regionsperre på kortet før oppdateringen må du sette opp disse på nytt etter 23. mai. Dette gjør du som før ved å logge inn på denne siden eller i Mitt Kort appen.
- Renter fordelt på to poster
Har du valgt å nedbetale et kjøp over tid kan du oppleve å få to renteposter på kredittkortet ved første fakturering etter at oppgraderingen til nye systemer er utført. I dette tilfellet vil rentene bli fordelt på to transaksjoner, men totalt beløpet i sitt helhet vil være riktig.
- Transaksjonsoversikten inneholder kun kjøp foretatt i 2022
Fra 23. mai vil transaksjonsoversikten på innloggede sider og i Mitt Kort appen kun inneholde oversikt over kjøp du har gjort i 2022. Ønsker du å se kjøp foretatt lengre tilbake i tid, kan du spore disse i oversikten over Fakturakopi eller ta kontakt med oss.
- Kort sperret med midlertidig sperre, kan ikke gjenåpnes
Har du sperret kortet ditt med midlertidig sperre før oppgraderingen startet vil ikke du kunne gjenåpne det på egen hånd. I det tilfellet må du ta kontakt med oss så skal vi hjelpe deg videre med det.
💡 Dette er nytt:
- Fakturaene kommer i ny drakt
Ved første fakturering etter oppgraderingen vil fakturaen ha en helt nytt utseende. Vi håper du liker det nye oppsettet, de friske fargene og den forbedrede oversikten.
🔎 Spesielt for deg med kredittkort med firmaansvar
- Firmakort vil heretter sendes til kortholder selv
Etter 23. mai vil nye kredittkort med bedriftsansvar sendes til kortholder selv og ikke til bedriften. Dette er viktig å huske på dersom du skal bestille flere kort på bedriftens avtale. Legg også merke til at kortene sendes alltid til kortholders folkeregistrerte postadresse og denne må oppdateres først dersom kortholder flytter til ny adresse.
- Første EHF-faktura etter oppdateringen kommer på papir
Har du inngått avtale om EHF-faktura vil du oppleve å motta fakturaen med forfall 5. juni, 15. juni eller 25. juni på papir. Dette vil skje kun ved første fakturering etter oppgraderingen, neste fakturering med forfall i juli vil fungere normalt og du vil motta fakturaen elektronisk. Del gjerne denne informasjonen med din regnskapsfører.
Generelle spørsmål og svar
Kan jeg søke om kredittkort ved å fylle ut papirskjema?
LB Kredittkort har dessverre ingen mulighet å behandle kredittkortsøknader manuelt og dermed finnes det ikke papirskjema for dette.
Skal du søke om kredittkort bør du gjøre dette innen utgangen av 11. mai, alternativt etter 23. mai når søknadene er tilbake på plass.
Vil kortet mitt fungere 17. mai?
Hvordan kan jeg sjekke hva jeg har på kortet i løpet av helgen 20. - 22. mai?
Det er dessverre ikke mulig for deg å sjekke dette ved å logge inn på lbkredittkort.no eller i Mitt Kort-appen.
Vi har heller ikke mulighet å se dette i våre systemer ettersom disse vil oppdateres parallelt.
Planlegger du store innkjøp eller er på reise, ta gjerne en titt i Mitt Kort-appen eller ved å logge inn på denne siden innen utgangen av 19. mai og sjekke dette før systemene blir utilgjengelige.
Påvirker denne oppgraderingen vilkårene for kredittkortet mitt?
Blir korttjenestene annerledes etter oppgraderingen?
Denne oppgraderingen påvirker ikke hvordan korttjenestene ser ut og hvor du finner disse i Mitt Kort-appen og ved å logge inn på lbkredittkort.no.
På sikt vil de nye kredittkortsystemene bidra for utvikling av nye korttjenester og bedre teknisk flyt.
Åpningstider i julen 🎄
Se åpningstider for kundesenter og våre kontorer i julen.
Hvordan fungerer ordningen med halv skatt egentlig?
Vi forklarer og ser på smarte løsninger.