Endringer på BankID - hva betyr dette for deg?

BankID har blitt en ekstremt viktig del av vårt digitale liv. Det har forenklet måten vi legitimerer oss på, og hvordan vi kan logge oss inn diverse svært viktige nettsider som Alt inn og ikke minst banken din. Men i det siste har du kanskje fått med deg at det kommer noen endringer. 

Du har blitt vant til dine rutiner på hvordan du kan komme deg inn på de aktuelle løsningene, men blir det nå slutt på at ord som «GYLDEN TANGO» og «ROSA BRØNN». Men hvilke endringer er det som egentlig kommer, og hva betyr det egentlig for deg? 

 

Det er kun BankID på mobil som endres

Helt enkelt, kan man si at BankID på mobil skal gradvis fases ut, og da bli erstattet av en app som heter BANKID

Dette fordi det kommer nye reguleringer fra EU som krever at dagens løsning reguleres.

-  BankID på mobil er basert på eldre teknologi som er avhengig av fysisk SIM-kort i telefonene for å fungere. Denne teknologien er på vei ut siden mange mobilselskaper går over til eSIM eller andre tjenester. BankID-appen vil gjøre oss bedre rustet til å henge med i fremtidens teknologiutvikling, sier May Grete Slind, ansvarlig for betalingsformidling i Selbu Sparebank. 

 

Du kan fortsette å bruke BankID på mobil inntil du får beskjed fra banken om at tjenesten stenges

Dersom du har en aktiv BankID på mobil-løsning, vil du kunne fortsette å bruke denne helt til tjenesten avsluttes. 

Etter 01.09.2022 ble det derimot ikke lenger mulig å opprette BankID på mobil på nytt, dersom du har byttet SIM-kort, fått ny telefon eller endret abonnement.

-  Tjenesten er godt i gang, våre kunder har kunnet laste ned appen siden august, og det er stadig flere som tar i bruk appen, fortsetter Slind.

 

Artikkelen fortsetter under bildet

Bilde: May Grete Slind, ansvarlig for betalingsformidling i Selbu Sparebank

 

Pass på at du har et aktivt BankID-sertifikat

Appen skal gi en mer sømløs brukeropplevelse. I første versjon bruker du ditt personlige passord, men etter hvert vil også du kunne identifisere deg via ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Mens man i dag bruker ca 30 sekunder på en innlogging med BankID på mobil, tar innlogging med app kun 10 sekunder.

-  For å få aktivert appen må du ha et aktivt BankID-sertifikat, dvs at din kodebrikke må fungere, forklarer Slind.

 

Slik bruker du appen

Når du så har lastet ned og aktivert BankID-appen, og deretter velger appen som påloggingsalternativ, vil du motta en push-melding fra appen der du bekrefter at det er du som prøver å bruke BankID. 

Du trykker da på ruta «Ja, det er meg», går tilbake på nettsida du skal logge deg inn på, og taster så inn passordet tilknyttet kodebrikken din.

- Et viktig element som er viktig å huske på, er at du kan fortsette å bruke den fysiske kodebrikken for pålogging til nettbanken og andre nettsider selv om du ikke har en smarttelefon, avslutter May Grete Slind. 

 

Vær oppmerksom på svindel

Det er i prosessen ved endringer at svindlere ser sitt snitt til å utnytte . Vær ekstra oppmerksom på å aldri dele passord, PIN eller innlogging, uansett hvor ærlige og hjelpsomme personer fremstår. 

Svindlere vil prøve å lure fra deg innloggingsdetaljer ved å sende ut SMS og e-post fra tilsynelatende seriøse aktører. Er du i den minste tvil over henvendelser du får er ekte, kontakt umiddelbart din egen bank.

 


Har du spørsmål om BankID?

Vårt kundesenter er tilgjengelig for dine spørsmål. Vi har kort responstid i våre åpningstider.