Dette bør du vite om budrunden

Budrunden er kanskje den mest spennende og nervepirrende delen av boligkjøpet – her gjelder det å holde hodet kaldt!

Vi i Selbu Sparebank og vår samarbeidspartner Nylander &Partners er her for å gi deg de beste rådene, slik at du kan navigere budrunden med trygghet og selvtillit.

 

Hvordan foregår budrunden?

- Alle bud og budforhøyelser skal gjøres skriftlig, og du må identifisere deg med BankID eller annen gyldig legitimasjon ved første bud. Bud kan legges inn når som helst, men det første budet må stå til klokken 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter dette kan fristene bli kortere, men megleren skal sørge for at tidsfristen er rimelig, sier eiendomsmegler Svend Niklas Rønning.

Les også: Er du klar for visning?

Artikkelen fortsetter under bildet

BILDE: Eiendomsmegler Svend Niklas Rønning i Nylander &Partners (foto: Nylander &Partners)

- Megleren vil holde deg og de andre budgiverne oppdatert om nye bud så langt det er praktisk mulig. Du vil også motta varslinger på SMS om bud. Vær oppmerksom på at selger kan velge å takke ja eller nei til et hvilket som helst bud. Selger kan også avslå alle bud hvis ønskelig.

 

Gode tips til budgivninger

Eiendomsmegler Svend Niklas har noen gode tips til deg som skal by på bolig.

Sett et øvre pristak

Før budrunden starter, bestem deg for hvor mye boligen er verdt for deg. Det er lett å bli revet med i budgivningen hvis man ikke har satt seg et klart pristak. Hold deg til dette beløpet og ikke gå over det, uansett hvor fristende det kan være.

Hvordan legge inn bud?

Husk at bud er bindende! Gjør deg kjent med budprosessen i god tid, da fristene ofte er korte og ting kan gå fort. Akseptfristen som megler krever er minimum 30 minutter, og det første budet må stå til klokken 12 dagen etter siste annonserte visning. Du finner lenke til budgiverskjema i annonsen, og du må ha kontaktinformasjon til en person som kan bekrefte finansieringen. Bekreft budet med BankID, og eventuelle medbudgivere må også bekrefte budet.

Taktikk

Det finnes ingen universell taktikk som passer alle, men noen vanlige strategier inkluderer å unngå "runde" tall, vurdere hvor mye man bør øke budet med, og hvor man bør starte budgivningen. Det er vanskelig å forstå de andre budgivernes taktikker, men husk å holde hodet kaldt og ikke la deg rive med.

Viktigheten av finansieringsbevis

Før du gir bud, er det viktig å ha et finansieringsbevis klart. Dette får du ved å ha en samtale med din bankrådgiver. Et finansieringsbevis er en bekreftelse på hvor mye du kan låne og gir deg en trygghet i budrunden. Det viser også selger at du er en seriøs kjøper med finansieringen på plass.

Les også: Slik får du finansieringsbevis

Artikkelen fortsetter under bildet

 

Jeg vant! Hva skjer nå?

Gratulerer! Når selgeren har akseptert budet ditt, kan du senke skuldrene. Megleren vil deretter sende en kopi av budjournalen til både deg og selger, slik at dere begge ser at budgivningen har foregått korrekt.

Neste steg er at megleren går gjennom det nødvendige papirarbeidet og inviterer deg og selger til et kontraktsmøte, hvor dere møtes for å signere kontrakten som gjør boligen din.

Overtakelse

Sørg for at pengene er på plass FØR overtakelsen kan finne sted. Dette er kjøpers ansvar, og forsinkelser kan føre til konsekvenser. Send over signert versjon av kjøpekontrakten straks den er klar. Din bankrådgiver vet hva som må gjøres. Gjør en grundig sjekk av boligen før overtakelsen – sørg for at alt er som forventet, at vasken er ok, og at alt som skulle medfølge står igjen. Les av strøm- og vannmåler, og fyll ut og signer overtakelsesprotokollen.

 

Boligeier – hva nå?

Det er viktig å sette seg inn i hvordan det å eie en bolig vil endre økonomien din – du vil ha flere forpliktelser enn når du leier. Som boligeier må du ta ansvar for vedlikehold og reparasjoner, noe som kan innebære betydelige kostnader over tid. I tillegg er det essensielt å ha både husforsikring og innboforsikring for å sikre deg mot uforutsette hendelser.

Kjøp forsikring enkelt i vår nettbutikk

Vi oppfordrer deg til å ta en gjennomgang med din rådgiver i Selbu Sparebank for å få en full oversikt over dine økonomiske forpliktelser og muligheter som boligeier. Din rådgiver kan hjelpe deg med å planlegge og sikre at du er godt forberedt på ditt nye ansvar.

E-takst – hva er det og hvorfor trenger du det?

Boligens verdi kan endre seg over tid, noe som påvirker din egenkapital. En e-takst gir en oppdatert verdivurdering av boligen din. Dette kan være viktig når du skal refinansiere eller kjøpe ny bolig. En e-takst fungerer som et bevis på egenkapitalen din.

Husk at Selbu Sparebank og Nylander & Partners er med deg gjennom hele prosessen, fra første visning til overtakelse og videre. Vi ønsker deg lykke til med boligkjøpet!

 

Bank + megler = sant 💙

Vi kjenner boligmarkedet der du bor. Kjøp og salg av bolig er en av de viktigste handlene du gjør i livet. Sammen med våre lokalkjente eiendomsmeglere i Nylander &Partners sørger vi for at våre kunder får den beste rådgivningen.

Bli kjent med Nylander &Partners