Slik avdekker du svindelforsøk på e-post

I dagens digitale samfunn utvikler svindlere stadig mer “smarte metoder” for å lure oss og skaffe seg tilgang til verdifulle opplysninger. 

Derfor har vi samlet her en oversikt over hva du skal se etter, og hva du bør gjøre om du mistenker at du er svindlet:

 

Svindel på e-post er en av de mest utbredte formene for nettsvindel, og det er avgjørende både for oss som bank - og deg som kunde - å være godt forberedt og informert om hvordan svindlere opererer, og dermed kunne unngå å bli lurt.

Artikkelen fortsetter under bildet

Slik opererer svindlerne typisk i dag

Svindlere benytter seg ofte av flere ulike triks for å lure folk over e-post. Noen av de vanligste metodene vi ser de tar bruk av er disse:

  • Masseutsendelser: Svindlere sender ofte ut tusenvis av e-poster samtidig i håp om å treffe noen som faller for deres svindelforsøk. Dette gjør at mailene som sendes ut ser svært generelle ut i utformingen, og ofte henvender seg til deg som en av mange “kunder” - fremfor å henvise til navnet ditt.
  • Misbruker seriøse aktører sine navn: En effektiv strategi som svindlerne ofte bruker er å utgi seg for å være kjente aktører eller organisasjoner. Gjennom å påta seg rollen som en seriøs og kjent aktør kan svindlere lettere lure folk og få dem til å dele ut sensitiv informasjon. Typiske eksempler på dette kan være noen som utgir seg for å være skatteetaten, politiet, tollvesenet, posten, NAV, og lignende. 
  • Tillitsbrudd: Svindlere spiller altså ofte på tillitsforholdene vi har til seriøse aktører - slik som banker eller offentlige etater - for å komme inn under huden på oss, og for at vi skal gi fra oss personlige opplysninger. 
  • Legger ofte ved vedlegg og lenker i mailene: Seriøse aktører sender svært sjeldent ut informasjon på denne måten. Du bør derfor aldri åpne vedlegg eller klikke på lenker i e-poster fra ukjente kilder. Hvis du mottar e-post fra en tilsynelatende kjent kilde med vedlegg eller lenker som virker mistenkelig, la det ligge - undersøk heller ved å søke opp selv på deres nettsider.
  • Utsendinger av falske fakturaer via ulike apper og nettsteder som tilsynelatende ser ekte ut: Slike svindel-fakturaer blir gjerne sendt ut gjennom eller på vegne av en app du kjenner til eller en nettside du har besøkt tidligere, men de mangler viktig informasjon om vilkår, fraktmetoder eller kontaktdetaljer. Det kan også være at du mottar slike falske fakturaer etter å ha trykket inn på et “spennende tilbud” som dukket opp på Facebook, Tise, Finn.no - eller gjennom en falsk Tinder-profil.

 

Slik jobber vi som bank for å hindre at du skal bli svindlet

Vi i Selbu Sparebank har et ansvar for å beskytte kundene våre på best mulig måte. Derfor jobber vi hele tiden med å forhindre at du skal bli svindlet. Vårt mål er at du som kunde hele tiden skal være bevisst, og holde deg oppdatert på de ulike måtene svindlerne opererer på.

En av måtene vi jobber målrettet med dette på, er å sende ut så mye informasjon som mulig om svindel. Dette kan være advarsler, kjente svindelmetoder og tips om hvordan man kan unngå å bli lurt. Vi bruker også sosiale medier aktivt for å spre ut informasjon og varsle om pågående svindelforsøk. Dette gjør at du kan være oppdatert om trusler som pågår i “real time”.

Les mer på vår samleside om "Svindel"

💡 TIPS: Følg oss på Instagram og Facebook, slik at du kan få med deg viktig informasjon som vi legger ut fortløpende.

 

Noen råd og tips basert på våre erfaringer med svindel

  1. Hvis noe virker for godt til å være sant, er det dessverre ofte det. Du har sannsynligvis ikke en rik onkel i Amerika. Vi oppfordrer derfor alle til å bruke sunn fornuft.
  2. Svindlere opererer hurtig og forsøker også å få deg til å handle raskt - uten at du skal få tid til å tenke deg om. Å ta seg tid til å vurdere situasjonen og undersøke forespørselen du får nøye, kan dermed forhindre deg i å bli svindlet.
    Tilsvarende forsøker svindlerne ofte å nå “ofrene” sine på upassende tidspunkt når folk typisk har det travelt, eller er ekstra slitne og trøtte. På disse ugunstige tidspunktene er man gjerne ikke like skjerpet som normalt. På denne måten kan svindlerne håpe på at ofrene ikke tar seg det ekstra bryet som trengs med å undersøke forespørselen deres nærmere.
  3. Husk å alltid sjekke e-postadressen fra avsenderen. Svindelmail skiller seg ofte ut fra seriøse aktører gjennom adressene de bruker, noe som kan hjelpe deg å avsløre svindelforsøk. Slike adresser kan eksempelvis inneholde små skrivefeil i navn, eller uvanlige lange domenenavn med en blanding av tall og bokstaver.
  4. Et smart tips er å se etter https eller symbolet for hengelås i adresselinja på nettsiden det henvises til - på denne måten kan du sjekke om forespørselen kommer fra en seriøs aktør eller ikke.

 

Hvis uhellet først er ute

Dersom du som kunde har vært uheldig og blitt svindlet, gjelder det å handle fort. Det viktigste du kan gjøre er å kontakte oss så tidlig som mulig i forløpet. Jo lenger tid som går, desto vanskeligere blir det for oss å hjelpe deg videre og handle smart. 

Til slutt: Det viktigste verktøyet vi har i kampen mot svindel er kommunikasjon og spredning av informasjon. Opplysninger om svindel - slik som dette - er derfor helt avgjørende for å hindre at svindlere lykkes i sine forsøk, så del gjerne denne artikkelen eller informasjonen med alle du kjenner!